Blog

Kennisdeling

Working software over comprehensive documentation

Een onderwerp waarover veel discussie is. Wat schrijf je op, wat niet? Dit geldt ook voor de documentatie van de testen.

kennisdeling2

Bij het beschrijven van de user story worden de acceptatiecriteria al opgeschreven. Dat gaan we dus niet nog een keer beschrijven in een andere vorm als testcase.

Maar wat is dan wel zinvol om te beschrijven?

De volgende dingen KUN je opschrijven. Bedenk bij alles wat je documenteert of het echt informatie is die je niet op een andere wijze al kunt weten en die je echt nodig hebt (en wie heeft het dan nodig?)

  1. Ga je deze user story opnemen in de regressietest? Zo nee, dan is de kans klein dat je er nog iets extra´s over wilt vastleggen.
  2. Ons advies is om in ieder geval je testdocumentatie vast te leggen bij of gekoppeld aan één of meer user stories.
  3. Maak alles zichtbaar (b.v. in een automatisch, altijd up-to-date dashbord)
  4. Koppel je automatische testresultaat waar mogelijk aan je user-stories. Hiermee geef je als team aan (aan de buitenwereld) dat je in control bent van de kwaliteit.
  5. Kijk naar de behoefte in het team en hoe constant de kennis geborgd is in het team. Dit bepaald mede hoeveel je op wilt schrijven. Een vast team met gedeelde kennis betekent dat je met veel minder af kunt. Een minder vast team met wellicht veel externe inhuur betekent dat je meer moet vastleggen.
  6. Je automatische tests (je checks) zijn van zichzelf al documentatie, dus ga dat niet opschrijven.
  7. Je exploratory testen kun je in mindmaps, of als video vastleggen (in dat laatste geval kan het handig zijn dat je ook audio opneemt en vertelt wat je aan het doen bent). Nadeel van video is dat het erg lastig is om zaken terug te vinden.
  8. Leg in ieder geval informatie vast als gebruikte testaccounts, url´s, locaties van bestanden, scripts e.d., licentienummers van tools.

Testcases vooraf uitwerken met complete beslissingtabellen, procescycles flows, data flows etc etc, dat is zwaar verleden tijd. Echter is het zo dat deze technieken daarmee niet per definitie verleden tijd zijn. Als er ingewikkelde processen zijn of complexe business logica is, dan trek ik ze zeker nog wel eens uit de kast en teken een testcase uit. Documentatie is dan meestal een foto van mijn tekening.

Deel je kennis vooral met elkaar en niet met papier

Doe de dingen samen en zorg dat er geen SPOKs ontstaan. Er moeten altijd tenminste 2 mensen in een team zijn die over wat dan ook alles weten.

kennisdeling1