Wellicht herinner je het nog van je eigen kindertijd, of van je eigen kleine kinderen: altijd maar weer die vragen: ‘Wat doe je?’, ‘Waarom?’, ‘ Waarom?’
En misschien herken je jezelf als je, vermoeid en geprikkeld na een lange dag hard werken, een nietszeggend antwoord geeft als “Daarom” of “Omdat ik het zeg.”
Het stellen van vragen over zaken die in jouw ogen niet duidelijk zijn zit in onze genen. En toch verliezen we dat speelse vermogen ergens tussen ons 6e en 12e levensjaar.
Wat is daar de reden voor? Ik kan er een paar bedenken:
Toch is de wereld om ons heen vol problemen die (deels) voorkomen hadden kunnen worden als er meer (kritische) vragen zouden zijn gesteld. Als mens zijn we er genegen naar te denken in goedpaden (happy flows) en zijn we een stuk minder goed in het bedenken wat de potentiële schade van hetgeen we ‘oplossen’ zou kunnen zijn. Mensen zijn bijvoorbeeld zeer creatief als het aankomt op het anders gebruiken van software of regelingen dan hoe ze eigenlijk bedoeld waren. Als voorbeeld: de hypotheekaftrek is niet voor niks helemaal uit de hand gelopen. Ooit bedoeld om mensen te stimuleren om een eigen woning te kopen en uiteindelijk verworden tot een financieel onvoorzien instrument om de overheid zoveel mogelijk geld afhandig te maken en de huizenprijzen torenhoog op te stuwen. De vraag is natuurlijk of dat voorkomen had kunnen worden.
Het antwoord daarop is simpel, en niet alleen omdat het achteraf makkelijk praten is, maar vooral omdat een kritische vragensteller de volgende vragen ook zeker tijdens het bedenken van de regeling gesteld zou hebben:
Vragen stellen doe je op verschillende vlakken:
Tenslotte stel je vragen op elk moment dat je ze hebt. Er zijn geen zaken waarover je geen vragen mag stellen. Uiteraard moeten de vragen wel relevant zijn en op een niet-oordelende manier worden gesteld.
In short: het is van cruciaal belang dat er mensen zijn in het team die (kritische) vragen stellen. Hiermee voorkom je dat het systeem doorvlochten raakt van aannames en interpretatieverschillen. Het brengt tevens omissies naar voren. Dit alles leidt tot een betere kwaliteit en een verhoogde ontwikkelsnelheid.
‘Questions’ is onderdeel van de training Agile-United Certified Practitioner in Agile Testing. Wil je hier als software tester meer over weten of beter in worden, kijk dan op onze site.
Alain Bultink | Managing Director
alain@deagiletesters.nl
06-15361077
Benno Kuipers | Directeur
benno@deagiletesters.nl
06-52600438