EN
NL

Blog

We just need your compliance

Ik ben een Muse fan en bij het horen van dit nummer van hun laatste album moest ik meteen denken aan datgene wat ik vaak ben tegengekomen in IT-projecten en teams: De innige wens om te voldoen aan dat wat wordt gevraagd En soms lijkt dat helemaal logisch: zo zijn er vaak tal van hard-gestelde kaders die door in- of externe instanties worden gest... Lees meer »

De vraag die je stelt bepaalt het antwoord dat je krijgt

Wellicht herinner je het nog van je eigen kindertijd, of van je eigen kleine kinderen: altijd maar weer die vragen: ‘Wat doe je?’, ‘Waarom?’, ‘ Waarom?’ En misschien herken je jezelf als je, vermoeid en geprikkeld na een lange dag hard werken, een nietszeggend antwoord geeft als “Daarom” of “Omdat ik het zeg.” Het stellen van vragen over zaken d... Lees meer »

Who Le(f)t The Bugs Out?

Zie het volgende voor je: je hebt een nieuwe auto gekocht. Je gaat vol verwachting naar de autodealer om hem op te halen. Je ziet dat er allemaal krassen op de motorkap zitten en denkt: ‘dat zullen ze zo nog wel even fixen toch? Of: dat zal wel niet mijn auto zijn?’. De Lees meer »

Servant Leadership: how to keep your vision and mission alive

In het boek “Servant Leadership” van Robert Greenleaf wordt het verhaal verteld van John Woolman. John leefde in de 18e eeuw in de Verenigde Staten en was een Quaker. Quakers zijn historisch protestant christelijk, en hebben zich verenigd onder het geloof dat “het licht van God in iedereen te vinden is.” Mooi toch? Evenwel Lees meer »

Onderhandelingsvoorkeuren

Ooit nagedacht over je communicatievoorkeuren als er sprake is van tegengestelde belangen? Stel je voor dat je een schijnbaar lullig mailtje krijgt van je baas. Weet ik het, dat je je uren weer eens te laat hebt verantwoord, dat ze er klaar mee is, en de volgende keer op je salaris wordt gekort. Wat zou je doen? Lees meer »

Excellente teams

Stelt je je het volgende voor: je team heeft een maand lang gewerkt aan sprint nummer x, en aan het eind van deze periode is er niets werkends uitgekomen. Ik schets vier basis-sentimenten die er bij stakeholders zouden kunnen leven: “Prutsers! Waar betalen we jullie voor ?! Ik ga vandaag nog bellen met jullie baas!” “Prutsers! Het i Lees meer »

Mag ik je een verhaal vertellen?

Je komt bij vrienden nadat zij een 3-weekse reis hebben gemaakt door Afrika. Je bent natuurlijk super benieuwd wat ze hebben gezien en meegemaakt. Je droomt tenslotte zelf ook al jaren van zo’n reis. Vol verwachting ga je zitten voor het reisverslag. Je vrienden: “ Lees meer »

Miskend: Wouter de Testkabouter

Er woonde eens een Testkabouter, genaamd Wouter, in een kleine gemeenschap, laten we zeggen: Scrumtown. Scrumtown kent nog meer inwoners: Rita de Opperkabouter, Ben de Meesterkabouter, Peer de Beheerkabouter en Sjef, Kaya, Lieke en Toon, de Ontwikkelkabouters. De taak van de kabouters was het renoveren van alle bestaande kabouterhuisjes in Scrum... Lees meer »

Onderhandelen

Stel: je bent een week geleden aangenomen als tester in een nieuw team. En je komt erachter dat de ontwikkelaars in het team nauwelijks tot geen unittests schrijven voor hun eigen code. Nu is het voor de kwaliteit van de op te leveren software wel zo belangrijk dat er hoogwaardige unittests geschreven worden. Lees meer »

De grote probeemverhul truc: regressietesten

Misschien komt het bekend voor: je team voert aanpassingen door in de software. Je gaat naar produktie. Je krijgt direct een probleem gemeld bij de helpdesk door een klant. Je manager roept: “hoe kan dat nou? Is er dan niet getest?”. Het team in verweer: “ja, maar we hebben ook geen goede geautomatiseerde regressietest en we kunnen niet alles me... Lees meer »

Mentale verzuring: zie je wel de juiste dingen?

Je hebt de overtuiging dat alle mensen in een BMW asociaal zijn en te hard rijden. Op het moment dat je wordt ingehaald op de snelweg door een BMW dan denk je: ‘zie je wel’. Dat je daarvoor ook al bent ingehaald door 10 andere auto’s van willekeurige merken, dat neem je niet waar. Dat komt omdat het niet past in je beeld. Dit i Lees meer »

Kritisch denken: lekker los gaan?

Vraag eens een collega wat kritisch denken is. De kans is aanwezig dat je een antwoord krijgt wat lijkt op dit: “Lekker los gaan op de mening van een ander.” Nee. Kritisch denken is, in short, ‘omvattend oordelen’, en kan alleen worden gerealiseerd als er drie fundamentele vragen zijn beantwoord. De eerste is deze: “Heb ik Lees meer »

Goed fout

Jaren geleden werd ik ingehuurd door een grote verzekeraar. Ik was gevraagd mee te werken aan een product om loonverlies bij ongeluk of ziekte te voorkomen. Een góed goed: ik zag een zee van families voor me die, door het noodlot geraakt, zich door deze verzekering geen zorgen zouden hoeven maken over hun financiële situatie. O Lees meer »

Complexiteitsverlaging: oftewel hoe we komen tot de verkeerde beslissingen

Als mensen zijn we cognitief beperkt. Als je denkt dat dat voor jou niet geldt, dan lees de vorige zin. Het is de mens niet vreemd om complexiteit, dat waar we als mens al gauw een hekel aan hebben, te willen omzeilen. Het is ook heel simpel om dat te doen, namelijk middels substitutie: Lees meer »

Over modellen. Waar gaat het nu mis?

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat we doen, wie het doet, hoe het gebeurt en wanneer het gebeurt. Het maakt eigenlijk ook niet zoveel uit wat dat ‘het’ dan is. Er gaat altijd een heleboel mis. We doen enorm ons best om het goed te doen, om het goede te doen en om te leren van onze fouten. Toc Lees meer »

Naïef constructivisme

Ooit gedroomd van een nieuwe auto? Maak er maar iets heel duurs van, en sluit voor een moment uw ogen. Zie dit grandioze apparaat voor uw deur staan. De kleur, de vorm, de uitstraling. Stap maar in. Zet de motor aan. Maak er, voor het geluid, maar iets van wat brandstof nodig heeft: Lees meer »

Alain Bultink | Directeur
alain@deagiletesters.nl
06-15361077

Carlo van Driel | Directeur
carlo@deagiletesters.nl
06-12913682

Theo Janssen | Business Development
theo@deagiletesters.nl
06-15022781