Sinds de covid pandemie is iedereen gewend geraakt aan de thuiswerk dagen. Het gemak om alles te plannen, afspraken op die dagen te doen, zorgen voor de kinderen, het huishouden, pakketjes ontvangen en weet ik veel wat iedereen thuis nog doet "tijdens de werkuren". Veel gemak om privé en werk te combineren. Ook lekker veel focus om eindelijk eens wat meters te maken, want op kantoor is er veel te veel afleiding . “De productiviteit ligt thuis veel hoger” is een veel gehoord argument.
Vanuit mijn rol als leader van een consultancy bedrijf heb ik veel contacten met consultants, klanten en tussenpartijen. Ik zie de afgelopen twee jaar wel een verandering in de wensen van de klant die minder matchen met de wensen van de consultants. Binnen onze IT-consultancy branche zie ik meer bedrijven teruggrijpen naar verplicht twee à drie dagen op kantoor. Mijn verwachting is dat dit meer en meer het nieuwe normaal gaat worden. Of het nog verder gaat groeien dan die drie dagen dat weten we natuurlijk niet.
Waar het een beetje wringt voor mij is het woordje "verplicht". Kaders zijn nodig, begrijp me niet verkeerd, maar zelf organiserende teams kunnen toch prima zelf hun werk indelen, afspraken maken en zo zorgen voor een optimale teamwerking en productiviteit? Er zijn veel factoren die hier van invloed zijn die interessant zijn, maar die wil ik niet in dit blog behandelen.
Ik wil het vooral eerst hebben over het waarom. Waarom vragen bedrijven de mensen meer terug naar kantoor? Welk probleem zien zij met de huidige werkwijze? Welke noden worden niet ingevuld? Wordt daar wel over gecommuniceerd? Want een verandering doorvoeren zonder duidelijke kaders, context en betrokkenheid van de mensen die de gevolgen meedragen zorgt vanzelfsprekend voor weerstand.
Zien de mensen om wie het gaat wel een probleem? Want het is toch goed zoals het is, we zijn thuis toch veel productiever dan op kantoor!? Op kantoor doen we dezelfde meetings als wanneer ik thuis ben, dus waarom moet ik daarvoor naar kantoor komen als ook nog eens de helft wel remote aansluit?! Deze verandering komt, zoals elke verandering, met weerstand.
Ik zal een voorbeeld geven op basis van een eigen observatie bij een bedrijf. Het bedrijf heeft één IT-afdeling die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het product. Een kleine 80 mensen die samenwerken om de business te ondersteunen. In het verleden, pre-covid, zijn deze mensen onderverdeeld in agile teams, zogeheten “product” teams.
De gedachte was op dat moment dat ieder team verantwoordelijkheid kreeg over een deel (van het) product. Het resultaat hiervan is nu merkbaar. De teams zijn wel verantwoordelijk voor hun stukje, maar zien daardoor onvoldoende het echte product en uiteindelijk hun verantwoordelijkheid in dat geheel. Gevoed door de opsplitsing, door het agile werken, door de covid periode, door elkaar niet te treffen op kantoor, merkt het management dat de keten verantwoordelijkheid achter blijft en dat hierdoor problemen in de voortbrenging opdoemen.
Best te begrijpen wanneer teams focus hebben op hun sprints, hun doelen en hun 'product'. Maar dit bedrijf voelt de pijn en is bezig om systeemveranderingen door te voeren in de hoop dat dit een gedragsverandering teweeg gaat brengen.
De werkgever bedenkt allemaal, in zijn ogen, briljante oplossingen:
We gaan grote planning events organiseren zodat iedereen het geheel meer ziet.
En we gaan iedereen voortaan drie dagen naar kantoor laten komen. Want dan gaat er toch al één dag zijn dat alle teams elkaar treffen. Dat gaat de samenwerking toch zeker ten goede komen!
Waarschijnlijk dragen die zaken op de één of andere manier wel bij aan het doel, maar voorlopig levert het juist weerstand op.
De werknemer op zijn beurt snapt niks van de wijzigingen die er “ineens” doorgedrukt worden:
Waarom moeten we ineens drie dagen naar kantoor komen? Ik ben thuis veel productiever.
Ik word moe van die extra reistijd.
Ik raak overprikkeld van die drukke dagen op kantoor.
Waarom moet ik naar kantoor komen om dezelfde meetings te doen die ik thuis ook kan doen?!
Die planning sessie met iedereen erbij levert toch helemaal niets op? Waarom moet iedereen daarbij zijn? Dat kost toch heel veel geld!?
Terechte vragen, maar het echte gesprek blijft uit en daarmee komt er zeker geen verbeterde samenwerking. Er gaat energie naar de verkeerde zaken en het onbegrip groeit in beide kampen.
Men vergeet met elkaar te praten en expliciet te maken wat er nodig is. De werkgever vergeet te vertellen wat zij momenteel mis zien gaan. Ze vergeten de feedback te geven aan de betrokken teams. En ze vergeten ook de zelf organiserende teams te betrekken bij het vinden van een oplossing. De medewerkers op hun beurt vergeten hun werkgever, management, leaders aan te spreken op hun gedrag. Ze vergeten vragen te stellen gerelateerd aan de veranderingen die ze zien gebeuren. Ze zetten veelal de hakken in het zand en weigeren te bewegen. Of misschien nog erger: ze gaan wel die drie dagen naar kantoor, maar verliezen hun binding met het bedrijf. Ze verliezen hun goesting en drive om nog goed hun werk te doen. En beginnen rond te kijken naar opdrachten en werkgevers waar ze nog wel lekker remote kunnen werken.
Bottom line: ze helpen elkaar niet en groeien eigenlijk uit elkaar zonder dat er een gesprek plaatsvindt. Terwijl ze beide de juiste intenties hebben, maar ze worden niet naar elkaar uitgesproken. Bang om elkaar te kwetsen, bang om elkaar kwijt te raken. Ook al gebeurt dat in de huidige situatie toch al.
Wat hebben we te verliezen door wel met elkaar in gesprek te gaan? Wat kan er gebeuren als we elkaar challengen op elkaars keuzes? Als we proberen te kijken of we samen tot een betere oplossing kunnen komen voor de noden en problemen die gevoeld worden. Als het niet lukt om tot een oplossing te komen, dan gaan we alsnog uit elkaar, maar dan hebben we het samen geprobeerd. Dezelfde uitkomst als nu, met dat voordeel dat we er tenminste over gepraat hebben. Dus gaan we op betere voet uit elkaar. Maar als het wel lukt, dan bouwen we aan een betere werkplek en een relatie die nog vele jaren mee kan!
Zet jij de eerste stap? Nodig een collega, klant of teamlid uit voor een open dialoog. De verandering begint met een goed gesprek.
#Let’sTalk #SamenSterker #OpenDialoog
Alain Bultink | Managing Director
[email protected]
06-15361077
Benno Kuipers | Directeur
[email protected]
06-52600438
Emilie Lamers | Directeur
[email protected]
06-15653500