EN
NL

Mag ik je een verhaal vertellen?

Je komt bij vrienden nadat zij een 3-weekse reis hebben gemaakt door Afrika. Je bent natuurlijk super benieuwd wat ze hebben gezien en meegemaakt. Je droomt tenslotte zelf ook al jaren van zo’n reis. Vol verwachting ga je zitten voor het reisverslag.

Je vrienden: “we hebben het even in een mooie slide samengebracht” 

Dit is waarschijnlijk niet helemaal wat je er van verwacht had?  Je wilt proeven van de sfeer, hoe dingen gegaan zijn, wat er gebeurt is, je wilt je wanen op die reis in Afrika, je wilt de giraffen ruiken, de sterke verhalen van apen die de lunch hebben gestolen tijdens de open air lunch of die olifant die de stoel van de gids heeft platgestampt, de kudde die de weg gedurende 2 uur versperde ...

In plaats daarvan krijg je een soort van Excel met feiten voorgelegd. Saai en zonder beleving. Het ontneemt je zelfs enigzins de zin om zelf ook naar Afrika te gaan.

Teleurgesteld ga je naar huis.

 

Wat is hier nu gebeurd en hoe is dat te relateren aan het testen van software?

Door alleen feiten op te sommen ontbreken belangrijke delen van de werkelijkheid. Een verhaal laat niet alleen zien wat er is gebeurd, maar ook het hoe en waarom. Een verhaal geeft betekenis aan individuele gebeurtenissen door ze met elkaar te verbinden.

 

Hoe zit dat  dan met een test verhaal?

Herken je deze?

Dit ‘verhaal’ gaat helemaal niemand enthousiast maken over wat je gedaan hebt. Het is een opsomming van betekenisloze cijfers en zonder context. Het gaat bijvoorbeeld niet om het aantal gevonden of openstaande bugs, het gaat erom dat je inzicht hebt in welke risico’s er nog gelopen worden en dat je een gevoel krijgt dat het testen heeft geholpen om dit inzicht te verkrijgen en dat het ook heeft geholpen om de kwaliteit van het produkt, het proces en de mensen naar een hoger niveau te brengen. En hoe dat dan gegaan is en dat iedereen uit het team achter de uitlevering van de nieuwe software staat.

In een goed test verhaal spelen de volgende zaken een rol:

  • wat is de status van het produkt?
    • Wat heb je gezien, wat is goed en wat zou fout kunnen gaan. Leg de relaties naar potentiële schade.
  • Hoe weet je dat? Hoe is het gegaan?
    • Hoe zagen de testen eruit, hoe testbaar is het product? Wat ging er niet lekker en waarom niet?
  • Ben je blij met je werk? Waarom heb je het zo gedaan?
    • Waarom heb je het zo getest en niet anders? Wat heb je niet gedaan en waarom niet? Wat ga je ook nooit doen en waarom niet?

 

Maar hoe komt het dan dat verhalen zoveel beter zijn dan een opsomming van feiten?

Verhalen triggeren, in tegenstelling tot droge feiten, één van onderstaande hormonen die een uitwerking hebben op ons mensen.

  • Een verhaal met een cliffhanger triggert het hormoon dopamine. Dit motiveert mensen.
  • Een empathisch verhaal triggert het hormoon oxytocine. Dit raakt mensen en voedt de wens om te verbinden.
  • Een verhaal dat mensen doet lachen triggert het hormoon endorfine. Dit maakt mensen creatief en ontspannen.

 

En wat betekent dit voor ons dagelijks werk?

Het vertellen van verhalen is een ‘methode’ die we als volwassenen verleerd lijken te zijn. We vertellen onze kinderen heel veel verhalen, maar na onze kindertijd zijn de feiten de overhand gaan nemen als het aankomt op het vertellen van verhalen tussen volwassenen onderling. En dat is jammer, want verhalen zijn zoveel meer aantrekkelijk en geven ook heel veel meer waardevolle informatie voor iedereen.  Bovendien blijven verhalen ‘hangen’. We kennen toch allemaal de nodige verhalen uit onze eigen jeugd?

Dus als je ervoor wilt zorgen dat ook jouw feiten blijven hangen, vertel mensen dan feiten in de vorm van een aantrekkelijk verhaal. Een verhaal is effectief voor de verteller en aantrekkelijk voor de ontvanger.

‘Storytelling’ is onderdeel van de training Agile-United Certified Practitioner in Agile Testing. Wil je hier als software tester meer over weten of beter in worden, kijk dan op onze site.

Naar het overzicht

Alain Bultink | Directeur
alain@deagiletesters.nl
06-15361077

Carlo van Driel | Directeur
carlo@deagiletesters.nl
06-12913682

Theo Janssen | Business Development
theo@deagiletesters.nl
06-15022781